175 książek dla poszerzenia horyzontów, czyli moja domowa biblioteka marzeń

Uwielbiam książki. Chociaż normalnie pod względem zakupów zachowuję sporą dozę rozsądku, to w przypadku książek nie znam umiaru. Chciałabym przygarnąć pod swój dach dosłownie setki pozycji. Szczególnie z dziedziny non-fiction. Czytam też trochę powieści, ale główną przyjemność sprawia mi poszerzanie swojej wiedzy z różnych dziedzin. 

Od zawsze spisuję sobie listę takich książek, które chciałabym przeczytać i mieć w swojej biblioteczce. Dzisiaj dzielę się z wami moimi propozycjami - w zestawieniu znajdują się książki z przeróżnych dziedzin - biografie, reportaże, książki o sztuce, o naturze, książki do poszerzania horyzontów z dzieckiem czy nawet książki kucharskie. 

Oczywiście to moja osobista lista, więc część pozycji kompletnie was nie zainteresuje, ale jestem niemalże pewna, że każdy znajdzie tutaj jakąś książkę, na widok której szybciej zabije mu serce. 
Życzę wielu inspiracji!

1. Wielcy kompozytorzy i ich czasy - dla konkretnego zgłębienia muzyki poważnej, to jeden z moich celów na najbliższe lata, żeby odróżniać coś więcej niż tylko kilka najbardziej znanych motywów
2. Every Song Ever. Twenty Ways to Listen to Music Now - tutaj myślę, że zapowiada się nieco luźniejsza, bardziej popularnonaukowa pozycja o znacznie szerszym zakresie muzycznym (od muzyki poważnej do rocka, funky czy soulu). Jak pisze wydawca, lektura "Every song..." ma zmieniać sposób, w jaki słuchamy muzyki. Jestem szalenie ciekawa tej książki!
3. Historia piękna (4. Historia brzydoty  5. Historia krain i miejsc legendarnych 6. Szaleństwo katalogowania)  - na te książki choruje już od ładnych paru lat. Są to przepięknie wydane, grube tomiska pełne wiedzy na temat sztuki w danym kontekście. Zarzuca się im bardzo zagmatwany język i stylistykę, momentami nie do przebrnięcia, ale tak czy owak chciałabym przekonać się o tym sama.
7. O sztuce  - kolejna książka, na którą poważnie choruję. W przeciwieństwie do powyższych pozycji, "O sztuce" jest chwalone za wspaniały język i bardzo ciekawą formę przekazywania wiedzy na temat sztuki. Moje biblioteczne marzenie.
8. Kobiety, sztuka i społeczeństwo - o tej książce wiem niewiele, gdyż natknęłam się na nią dopiero przy tworzeniu tego zestawienia, ale jestem jej bardzo ciekawa, gdyż w całości traktuje o artystkach, a kobiety jak wiemy bardzo długo były zupełnie niedoceniane w dziedzinie sztuki.



 9. Polska odwraca oczy - zbiór reportaży, które koniecznie chcę przeczytać w najbliższym czasie. "To opowieści o najważniejszych niewyjaśnionych sprawach ostatnich lat". Myślę, że to może być jedna z najlepszych książek minionego roku. Rozmowa Michała Nogasia z autorką.
10. Jak oni pracują - o tej pozycji dowiedziałam się całkiem niedawno, również od pana Nogasia (bardzo polecam obserwowanie jego profilu na FB!). Książka opowiada o tym, jak pracują różni słynni polscy twórcy. Rozmowa z autorką.
11. Głód - już od kilku miesięcy mam tę ponad 700-stronicową, podobno wybitną w swojej dziedzinie książkę na listach "do przeczytania". Zgodnie z komentarzem wydawnictwa "Caparrós w porywający sposób przedstawia historię zmagań człowieka z głodem na przestrzeni wieków i udowadnia, że to właśnie głód był jednym z, a może nawet najważniejszym czynnikiem, kształtującym naszą cywilizację. (...) Głód Caparrósa wytrąca z równowagi, zmusza do myślenia, a często nawet do zrewidowania swoich poglądów. To imponujący rozmachem reportaż oddający głos tym, którzy na ogół milczą."
12. Fantom bólu. Reportaże wszystkie  - marzę o posiadaniu tego wydania, zawierającego wszystkie książki Hanny Krall - prawdziwej ikony polskiego reportażu.
13. Biegnąca z wilkami - to książka, którą powinna przeczytać każda kobieta. Wiele z nich deklaruje, że to najważniejsza książka w ich życiu. Chciałabym również dołączyć do tego grona. Tekst Agnieszki Maciąg na jej temat.



14. Film Art Sztuka Filmowa wprowadzenie - skarbnica wiedzy o filmie, bardzo chciałabym zgłębić temat
15. Ach! Plakat filmowy w Polsce - polskim plakatem zainteresowałam się czytając bloga "Minerva". Uważam, że Polacy byli prawdziwymi mistrzami w tej dziedzinie. Nadal są, chociaż tego typu artystyczne, głębokie w trafne metafory plakaty zostały już niestety wyparte przez to, co wszyscy widzimy na portalach filmowych. Mam nadzieję, że uda mi się gdzieś zdobyć tę książkę, mimo wyczerpanego nakładu.
16. Humans of New York. Ludzie Nowego Jorku - bardzo chciałabym żeby powstała taka książka o historiach 'zwykłych' ludzi z jakiegoś polskiego miasta!
17. Historia ciała (3 tomy) - "Historia ciała, monumentalne dzieło francuskich historyków, pokazuje, w jaki sposób ciało staje się przedmiotem historii. Autorzy nie pomijają żadnej sfery: mówią o religii, medycynie, seksualności, sztuce i innych dziedzinach życia." Brzmi bardzo ciekawie!
18. Malarstwo. Najpiękniejsze obrazy - piękny album o sztuce, marzy mi się cała osobno półka książek właśnie o takiej tematyce.













19.  Antologia polskiego reportażu XX wieku tom. 1 i 2 oraz tom 3  - tytuł książki mówi chyba wszystko. moje kolejne biblioteczne marzenie.
20. Gottland - świetna książka Mariusza Szczygła o naszych południowych sąsiadach, od dawna na moich listach
21. Zrób sobie raj - j.w.
22. Tu byłem. Tony Halik - świeża pozycja wydawnicza o życiu naprawdę fascynującego człowieka
23. Szepty kamieni. Historie z opuszczonej Islandii - ciągnie mnie bardzo w tamte strony... zacznę od książki


24. Astrid Lindgren. Opowieść o życiu i twórczości - też uwielbialiście w dzieciństwie "Dzieci z Bullerbyn"?
25. Zofia Posmysz. Królestwo za mgłą - gdy przeczytałam opis tej książki, od razu skojarzyła mi się z fenomenalną rozmową "Czesałam ciepłe króliki" o jakże trudnym optymizmie w obozie koncentracyjnym. Jestem ciekawa perspektywy pani Zofii Posmysz. To zawsze trudne, ale potrzebne książki.
26. Dobranoc, Auschwitz. Reportaż o byłych więżniach   - kolejna książka o tematyce obozowej, którą chciałabym przeczytać.
27. Brunatna kołysanka - pozostając w ciężkiej tematyce, historia o uprowadzonych przez nazistów dzieciach
28. Simona   - biografia niezwykłej polskiej przyrodniczki - pani prof. Simony Kossak (będzie jeszcze trochę na jej temat w dalszej części wpisu)













29. Beduinki na Instagramie - od przeczytania książki "Swoją drogą" Tomka Michniewicza zaczęłam interesować się prawdziwym życiem kobiet w państwach muzułmańskich i ich perspektywą na to wszystko, co nam wydaje się tak wielkim uciemiężeniem. Myślę, że ta książka może być blisko takiej tematyki.
30. Naczelne z Park Avenue - opowieść o świecie z pierwszych stron kolorowych magazynów i najbogatszych mieszkanek Nowego Jorku
32. Skandynawski raj. O ludziach prawie idealnych oraz 33. Życie po duńsku. Rok w najszczęśliwszym kraju na świecie  - skandynawskie tematy są teraz bardzo na czasie. Tutaj nie w formie poradników o 'hygge', ale w postaci reportażów. I szczerze mówiąc podejrzewam, że tutaj już nie zawsze będzie aż tak kolorowo.

Dobrze, teraz przechodzimy do książek dla poszerzenia horyzontów z dziećmi, także jeśli ten temat cię nie interesuje, przejdź od razu do punktu 69.

34. Z muchą na luzie ćwiczymy buzię - prawdziwy hit ostatnich tygodni - ćwiczenia logopedyczne dla dzieci
35. Rok w lesie 36. Rok w przedszkolu 37. Rok w mieście- książki, które totalnie mnie oczarowały! To jeden z najmocniejszych punktów na tej liście. Piękne książki obrazkowe, pełne szczegółów - bez tekstu. To my razem z dziećmi wymyślamy tutaj niezliczone opowieści. Kojarzy mi się z moim ukochanym Dixitem. Mam nadzieję, że już wkrótce pojawią się na naszym regale!
38. Pszczoły - absolutnie piękna książka, która wygrywa konkursy właśnie na najpiękniejszą książkę dla dzieci. Jest nie tylko ładna pod względem graficznym, ale też pełna ciekawych informacji na temat pszczół. Czytałam wielokrotnie, że dzieciaki ją uwielbiają.












39. Wszyscy ziewają - na wypadek trudnych wieczorów z Maleństwem,
40. Wiosna na ulicy Czereśniowej (41. Lato.., 42. Jesień..., 43. Zima..., 44. Noc...) - na te książki natrafiłam w zestawieniu Edyty Zając i też przepadłam! Podobne w zamyśle do opisywanych wyżej książek z serii "Rok w...".
45. Księga dźwięków - księga z przeróżnymi dźwiękami, dla najmłodszych maluchów
46. Naciśnij mnie, 47. Kolory, 48. Figle migle - kolejny bestseller dla najmłodszych, tutaj fajna recenzja
49. Moje pierwsze 1000 słów  - i jeszcze jedna pozycja do nauki pierwszych słów













50. Bajkoterapia - o bajkoterapii również przeczytałam u Edyty - cudowny pomysł na zachęcenie dziecka do refleksji nad różnymi tematami właśnie poprzez bajki-pomagajki!
51. Miłość  - o miłości macierzyńskiej, piękne, prawda?
52. Bajki terapeutyczne - patrz "Bajkoterapia"
53. Moc jest w nas  - patrz "Bajkoterapia"
54. Bajeczne mikstury  - patrz "Bajkoterapia"

56. Pucio mówi pierwsze słowa - świetna książka do nauki mówienia
58. Atlas miast - piękna książka przedstawiająca główne atrakcje w różnych miastach świata. Tutaj opowiada o niej Michał Nogaś.
59. Atlas przygód zwierząt - j.w. tyle, że na temat zwierząt!













60. Bardzo głodna gąsienica - coś dla niejadków!
61. Kuna za kaloryferem (nie tylko dla dzieci)nie będę oryginalna, o książkach pana Wajraka również usłyszałam w  jednym z wywiadów pana Nogasia. „Tylko sobie nie myślcie, że są to jakieś błahe historyjki o zwierzętach. Wajrak potrafi opowiadać tak, że każde zdarzenie staje się ważne, dramatyczne i jedyne w swoim rodzaju. Taka umiejętność to dar rzadki, nie każdemu pisarzowi dany.” Wisława Szymborska. Taka rekomendacja chyba mówi już wszystko.
63. Mapy - bardzo wysoko oceniana książka obrazkowa, zabierająca nas w podróż dookoła świata
64. W poszukiwaniu niebieskiej marchewki - książka dla spostrzegawczych!













65. Wielki podręcznik dla nauczycieli żłobków i przedszkoli - jestem bardzo ciekawa tej pozycji, myślę, że może być świetnym źródłem inspiracji również dla rodziców
66. Zrozumieć Montessori - chciałabym zgłębić metodę Montessori i wziąć z niej coś dla siebie przy wychowywaniu M.
67. Scenariusze zajęć i zabaw dla wychowawców, pedagogów, animatorów kultury i rodziców - patrz punkt 65.
68. Wychowanie przez zabawę. Projekty i gry w kształtowaniu kompetencji u dzieci i młodzieży - patrz punkt 65.
69. Filmoterapia. Scenariusze zajęć w edukacji filmowej dzieci i dorosłych oraz 70. Filmoterapia w edukacji i terapii dzieci i młodzieży szkolnej oraz dorosłych - tutaj już coś niekoniecznie tylko dla dzieci. Jeśli nie słyszeliście jeszcze o filmoterapii, zajrzyjcie koniecznie na tę stronę.

71. Food Pharmacy - już tyle razy trzymałam tę ksiażkę w rękach w ksiegarni... Pięknie wydana "opowieść o jelitach i dobrych bakteriach zalecana wszystkim, którzy chcą trafić przez żołądek do... zdrowego życia".
72. Botanicum -kolejna książka z kategorii pięknych, tym razem  roślinach
73. Animalium -... i o zwierzętach
74. Sekretne życie drzew - tej pozycji chyba nikomu nie muszę przedstawiać. O zdumiewających rzeczach, jakie dzieją się w lesie. Byłam w szoku, gdy przeczytałam kiedyś wywiad z autorem. Nie miałam pojęcia, że rośliny mogą się ze sobą komunikować!
75. Duchowe życie zwierząt - książka tego samego autora, tym razem o zwierzętach.













76. Zaprojektuj swój styl - zmieniamy temat - poszerzenie horyzontów może dotyczyć również pracy nad własnym stylem. I o tym właśnie traktuje ta nowość (a raczej na razie zapowiedź) wydawnicza.
77. Paryski Szyk. Look Book - podobnie j.w.

78. Z klasą, na luzie. Dobre maniery, zdrowy rozsądek i sztuka łamania zasad - również o klasie, ale tym razem w zachowaniu. Jeżeli dobrze zrozumiałam notę wydawcy, jest to podręcznik dobrych manier, ale dostoswany do obecnych czasów. Jestem bardzo ciekawa tej pozycji.

79. Piękny styl. Przewodnik człowieka myślącego po sztuce pisania XXI wieku - o tej książce przeczytałam również na blogu Styledigger

80. Pełnia życia - przechodzimy powoli do tematów jogi, medytacji, medycyny alternatywnej itp. - ponieważ blog pani Agnieszki jest w tym zakresie ogormnym źródłem inspiracji, jestem również ciekawa jej książki













81. Ajurweda. Przewodnik po zdrowiu i urodzie 82. Ajurweda w praktyce - chciałabym zgłębić tajmenice ajurwedy i bardziej holistycznego podejścia do zdrowia człowieka

83. Joga i ajurweda oraz 84. Yoga Girl - na te dwie książki natrafiłam czytając blog "Lifemanagerka". Jakiś czas temu zrezygnowałam z jogi, ale jednak brakuje mi tego rodzaju aktywności. Te dwie książki mogą być świetną motywacją do poworotu. Pierwsza z nich jest bardziej praktyczna, drugą mogą przeczytać praktycznie wszyscy (dlatego na początek będę się skłaniała raczej ku "Yoga Girl")

85. Tradycyjna medycyna chińska - podobnie jak w przypadku ajurwedy













86. Antyrak - zawsze stroniłam od tego typu książek, ale może niesłusznie? Czytałam wiele pozytwynych opinii o tej pozycji, także na pewno po nią sięgnę. Chociażby właśnie dla poszerzenia horyzontów.

87. Zdrowa lekkość brzucha oraz 88. Dobre bakterie tej samej autorki, to może być świetna inwestycja dla zdrowia i własnej wiedzy o ciele

89. Ukryte Terapie cz. 1  90. Ukryte Terapie cz. 2 - książki budzące ogromną kontrowersje. Jedni są zachwyceni, inni przekonani, że to bujda na resorach. Jak jest naprawdę?

91. Wielka Księga Sekretów. 112 medytacji pozwalających odkryć twoją tajemnicę - bardzo chciałabym zgłębić kiedyś wreszcie tajniki medytacji i myślę, że to może być świetne źródło inspiracji w tej kwestii

92. Historia wewnętrzna. Jelita 93. Historia wewnętrzna. Serce 94. Skóra. Fascynująca historia - trzy książki wydawnictwa Feeria, które okazały się prawdziwym hitem. Każda z nich zabiera nas w podróż po innym zakątku naszego ciała. Bardzo chciałabym je przeczytać, bo czytałam sporo naprawdę pozytywnych opinii (m.in. na blogu Kosmostolog znanego z naprawdę rzetelnie przekazywanej wiedzy).
95. Szczęśliwa skóra. Naturalny program domowej ekopielęgnacji - inna książka o podobnej tematyce, z tego co wyczytałam w recenzjach polecana przede wszystkim początkującym w dziedzinie naturalnej pielęgnacji
96. Skin Coach -tutaj znowu pozycja, która budzi sprzecze opinie. Jedni twierdzą, że metody Skin Coach zrewolucjonizowały wygląd ich skóry, inni wytykają liczne błędy. Do sprawdzenia.

97. Damskie laboratorium - tutaj już mniej popularna książka zawierająca przepisy na domowe kosmetyki

98. Młoda bez skalpela - tę książkę również podpatrzyłam u Edyty, opis brzmi zachęcająco, a młodość w końcu nie trwa wiecznie ;)
99. W domu Madame Chic 100. Szkoła wdzięku Madamie Chic - pierwsza część z serii Madame Chic bardzo mi się podobała, dlatego chętnie sięgnę po dwie kolejne książki. To bardzo lekka lektura, ale faktycznie można zaczerpnąć z niej sporo inspiracji.

101. Potęga teraźniejszości - książka, która zmieniła podejście do życia wielu ludzi (często poleca ją m.in. L.U.C)

Teraz pora na kilka książek kulinarnych. Część z nich to autorskie książki kucharskie (bardziej w formie przykładu niż polecenia konkretnych pozycji), inne opowiadają o jedzeniu. Jedna i druga grupa moim zdaniem niesamowicie poszerza horyzonty.













102. Alaantkowe BLW - świetna książka z przepisami opierającymi się na metodzie BLW

103. U malucha na talerzu - inna pozycja z przepisami dla niemowląt

104. Pyszności. Kulinarne pomysły dla małych szefów kuchni - tutaj już coś dla starszych dzieci. Mam nadzieję, że w przyszłości M. będzie chciał spędzać ze mną czas w kuchni!

105. Książki Jamiego Olivera np. Gotuj zdrowo dla całej rodziny - już w ostatnim wpisie wspominałam, że chciałabym zebrać wszystkie książki Jamiego. Próbujemy w domu pierwszych przepisów z " Każdy może gotować" i jak na razie rewelacja!

106. Pyszne poranki - chciałabym też popracować nad śniadaniami, żeby nie była to zawsze zjedzona na szybko kanapka z szynką.  Pora wziąć się za siebie.















107. Fizjologia smaku  - lekka, pełna anegdot historia o kulturze kulinarnej (zauroczyła mnie okładka!)

108. O dobrym jedzeniu, Opowieści z pola, ogrodu i lasu - książka o pasjonatach, zajmujących się produkcją naturalnej żywności

109. Opowiadania drewnianego stołu - jestem bardzo ciekawa tej książki po przeczytaniu kilku naprawdę pochlebnych opinii. Nie trzymałam jej jeszcze w rękach, ale myślę, że może  być utrzymana w pięknym klimacie.

110. Na zdrowie - książki Elizy Mórawskiej są po prostu piękne. Chciałabym mieć je wszystkie.

111. Naturalnie - "Alain Ducasse to ikona francuskiej kuchni. O jego klasie świadczą prestiżowe wyróżnienia – trzykrotnie zdobył trzy gwiazdki Michelin, a w całej swojej karierze uzyskał ich w sumie aż dwadzieścia jeden. Propaguje gotowanie naturalne i odpowiedzialne.". Myślę, że to już bardzo dobra rekomendacja.













112. 4-godzinny mistrz kuchni - na tę książkę autorstwa Tima Ferrisa choruję już ładnych parę lat. I chociaż czytałam, że wcale nie jest taka fantastyczna jak się wydaje, to i tak chciałabym ją mieć. Ten człowiek to dla mnie prostu bardzo inspirująca postać.

113. Gastrobanda - a tutaj już polska propozycja, odsłaniająca kulisy branży gastronomicznej

114. Jaglany Detoks oraz 115. Jaglany detoks. Kolejny krok - znane zapewnie większości bestsellery

116. Dzika strona jedzenia - "Dzika strona jedzenia to zbiór rad i wskazówek dotyczących tego, jakie owoce i warzywa wybierać w sklepie lub na targu, a także jak je przygotowywać, żeby wydobyć z nich esencję witamin, mikroelementów, przeciwutleniaczy i wszystkiego tego, co dała im natura." Po przeczytaniu kilku porad z noty wydawcy jestem naprawdę ciekawa reszty!
117. Jadłonomia - tę pozycję zna już naprawdę każdy.

118. Wszystkie smaki Skandynawii - książka współzałożyciela słynnej Nomy

119. Słodkie i zdrowe - czy desery mogą być zdrowe? Podobno z tą książką tak.

120. Superżywność. Jedzenie i medycyna przyszłości - ostatnio bardzo dużo się słyszy o superfoods, nie wiem jak konkretnie ta pozycja, ale temat wydaje się interesujący

121. Kipi kasza - jak sama nazwaówi - przepisy na dania z kaszy

122. Mamuszka - i na koniec propozycja dań ukraińskich, może być naprawdę pysznie

123. Ostatnie dziecko lasu oraz 124. Witamina N - dwie książki podpatrzone u Edyty, czegoś takiego szukałam! O zaniedbywanej potrzebie kontaktu dzieci z naturą. Chciałabym bardzo wychować M. w bliskości z przyrodą, dlatego chętnie sięgnę po te książki.

125. Dwanaście srok za ogon - książka dla fanów obserwacji ptaków, czyli dla mnie! Gdy tylko mam okazję wpatruję się w brzozę za naszym oknem i próbuję rozpoznawać ptaki, które na niej przysiadują. Może brzmi dziwnie, ale to niezwykle przyjemne zajęcie.

126. Sekrety roślin - "fascynujące sekrety wszystkiego, co zielone"
127. Mikrowyprawy w wielkim mieście -na tę książkę też już dość długo choruję, niesamowicie ciekawa koncepcja mikrowypraw!

128. Simona Kossak, O ziołach i zwierzętach oraz 129. Saga Puszczy Białowieskiej - po  obejrzeniu rozmowy z siostrzenicą autorki mam ochotę przeczytać wszystkie książki Simony Kossak. Zobaczcie sami.

129. Bystre zwierzę - książka o tym, że zachowania zwierząt wcale nie różnią się tak bardzo od ludzkich, bardzo interesująca pozycja

130. Czochrałem antarktycznego słonia - książka polecana w powyższym wywiadzie, podobno fantastyczna!

131. Wilki - o panu Wajraku również dowiedziałam się w tamtej rozmowie - tutaj jego książka o wilkach

132. Książki z serii "Młody obserwator przyrody" - najlepsze książeczki do poznawania przyrody z dziećmi

133. Życiorysta 134. Życiorysta Dwa - autor "w swoich esejach bierze na warsztat rozmaite postaci z panteonu literatów, postaci historycznych, oryginałów: od Danuty Wałęsowej poprzez braci Grimm, Kafkę, aż po Hitlera. Tom szkiców biograficznych z osobistym autorskim wymiarem."
135. Krótka książka o miłości - chociąż nie przepadam zaautorką książki, to chętnie poznałabym jej spojrzenie na sztukę filmową. Z tego co pamiętam książka jest bardzo atrakcyjnie wydana pod względem wizualnym.
136. Historia filmu - tytuł w tym przypadku mówi sam za siebie
137. Kulturą w płot - książka autora popularnego bloga o tej samej nazwie, która zaraża miłością do filmu, sztuki, fotografi. Jeśli jest tak jak na blogu, to nie mogę doczekać się lektury.


138. Esencjalista i myślę, że blisko w temacie 139. Jedna rzecz - bo nie chodzi o to, żeby robić więcej w krótszym czasie, lecz o to, żeby robić tylko właściwe rzeczy. Popieram.
140. Porozumienie bez przemocy -ciekawa koncepcja, z którą warto się bliżej zapoznać. Jest również zeszyt ćwiczeń o tym samym tytule.
141. Finansowy Ninja - tutaj chyba nie muszę pisać żadnego komentarza. Każdy kto sięgnął po tę książkę jest zachwycony merytoryczną wiedzą, jaka się w niej znajduje. Sądząc po blogu autora można naprawdę wiele się po niej spodziewać. Pozycja, którą koniecznie chcę przeczytać.
142. Ego is the enemy oraz 143. Przeszkoda czy wyzwanie? tego samego autora - książki bardzo gorąco polecane przez Andrzeja Tucholskiego, tutaj jego wywiad z autorem.
144. Sztuka zadawania pytań w coachingu - bo dobre pytanie to często klucz do owocnej, wartościowej rozmowy - nie tylko w procesie coachingu.
145. Superbetter -no dobrze, przyznam się. Szaleję na punkcie grubych książek. I tę można chyba do takich zaliczyć (480 stron to może nie jest bardzo dużo, ale kusi!). To książka projektantki gier o tym jak przemienić się w gracza w realnych sytuacjach.  Brzmi bardzo, bardzo interesująco.

146. Jak zobaczyć świat - "Jak zobaczyć świat to autorski, przystępny i niezwykle sugestywny przewodnik po współczesnej kulturze wizualnej, ułatwiający świadome poruszanie się w świecie, który w stopniu dotychczas niespotykanym jest współtworzony przez obrazy."
147. Miasta wyśnione - ostatnio bardzo interesuje mnie temat urbanistyki, planowania zagospodarowania przestrzennego miast. "Wade Graham napisał książkę, jakiej mógłby mu pozazdrościć niejeden popularyzator wiedzy. Na trzystu stronach pomieścił historię najważniejszych dwudziestowiecznych koncepcji architektonicznych i ich twórców, kontekstu, w jakim powstały, i wreszcie wpływu, jaki wywarły na kształt naszych miast" Koniecznie chcę przeczytać.
148. Jak przestałem kochać design - książka, którą również polecała u siebie Joasia ze Styledigger (której rekomendecja ufam w ciemno)
149. Informacja jest piękna - nie widziałam tej książki na żywo, ale podejrzewam, że jest piękna pod względem graficznym. To w końcu książka pełna infografik. Koniecznie muszę ją chociaż przejrzeć.
150. Design. Historia projektowania - tytuł mówi wszystko - dla osób, które chcą zgłębić historię designu

151. Design. Historia wzornictwa - j.w.
152. Język wzorców - a to książka, o której pierwszy raz czytałam już chyba z osiem lat temu na blogu Gretchen Rubin (autorki "Projektu Szczęście"), która określiła ją wielokrotnie jako jedną z najbardziej inspirujących pozycji, jakie czytała. Pozornie jest to podręcznik dla architektów, ale można ją odnieść do wielu innych dziedzin.
153. Widzieć/Wiedzieć - wybó najważniejszych tekstów o designie, źródło inspiracji nie tylko dla projektantów
154. Język rzeczy. W jaki sposób przedmioty nas uwodzą? - ta pozycja urzekła mnie od razu, gdy tylko o niej usłyszałam. "Co dziś jest prawdziwym luksusem: posiadanie pewnych rzeczy czy raczej rezygnacja z nich? Dlaczego dajemy się wciągać w obłędny trans konsumpcji? Na te, a także wiele innych pytań, odpowiada Deyan Sudjic. Odwołując się do konkretnych przykładów z historii i współczesności (...) pokazuje, że dizajn to swoisty język, który podlega ewolucji i który warto nauczyć się czytać. Dzięki temu będziemy mogli lepiej zrozumieć otaczający nas świat i staniemy się bardziej świadomymi odbiorcami, a może nawet uda nam się uniknąć niektórych pułapek konsumpcjonizmu."
155. Miasto szczęśliwe - tutaj zapowiada się arcyciekawa książka - "Autor mierzy się z pytaniem o przyszłość miast, podchodząc do zagadnienia z perspektywy ludzkiego szczęścia. Zdaniem autora miasto może i powinno być miejscem, w którym mieszkańcy prowadzą szczęśliwe życie, a osiągnąć to można przez właściwe rozwiązania urbanistyczne i projektowanie miast. „Miast szczęśliwe” łączy po mistrzowsku stronę faktograficzną ze sferą osobistych obserwacji i odczuć autora" . Dla mnie to konieczny must-read.

156. Paradoksy ekonomii - bo ekonomia również może być ciekawa
157. Psychologia konsumenta - uwielbiam tematykę zachowań nabywczych konsumentów, były to zresztą moje ulubione zajęcia na uczelni. Ta książka powinna świetnie wpasowywać się w ten obszar. Aż zatęskniło mi się za studiami.
158. Mniej. Intymny portret zakupowy Polaków - książka, którą polecało mi wiele osób. Opowiada o rocznym eksperymencie z radykalnym ograniczeniem konsumpcji. Jestem jej niesamowicie ciekawa.
159. Pułapki myślenia - książka autorstwa laureata Nagrody Nobla z dziedziny ekonomii, dotyczy mechanizmów, które rządzą naszym podejmowaniem decyzji, tego jak myślimy, jak działa nasz umysł.
160. Wiem co kupuję oraz 159. Czy wiesz, co jesz? - programy pani Bosackiej nigdy mnie nie porwały, dlatego sceptycznie podchodziłam do tych książek, ale poczytałam opinie i okazuje się, że masa ludzi jest zachwycona wskazówkami, jakie w nich znalazła. Koniecznie muszę sprawdzić.

161. W rzeczy samej - "Mark Miodownik zabiera nas w niesamowitą podróż po świecie materii. Niezłomna – stal, zaufany – papier, przepyszna – czekolada, wyśniony – plastik, niewidzialne – szkło, to główni, choć nie jedyni, bohaterowie tej pasjonującej opowieści. Autor wyjaśnia, skąd się biorą niezwykłe właściwości materiałów, jaka jest ich historia, jak były i są wykorzystywane. Odkrywa przed nami tajemnice zawarte w rzeczach, z którymi stykamy się na co dzień. Robi to z pisarskim zacięciem (czytaliście już kiedyś scenariusz filmu o plastiku?), które pozwala przypuszczać, że po lekturze tej książki wiele osób natychmiast zapisze się na studia z materiałoznawstwa."
162. Mądrość psychopatów - dość przekorny tytuł. Okazuje się, że mają oni wiele zalet. A może w każdym z nas drzemie coś z psychopaty?
163. Krótka historia prawie wszystkiego - wysoko oceniana książka, w której autor podjął się przełożenia pozornie dla niektórych nudnych tematów jak geologia czy fizyka na coś przystępnego w odbiorze i naprawdę interesującego. Podobno rewelacyjnie mu się to udało. Koniecznie chcę przeczytać.
164. W domu - j.w. tylko w odniesieniu do przedmiotów codzienngeo użytku
165. Ewolucja pożądania - "Światowej sławy psycholog David M. Buss podjął niełatwe zadanie zbadania i wytłumaczenia, dlaczego – mimo chęci i starań – tak często ponosimy porażkę, próbując zbudować trwały i wartościowy związek z ukochaną osobą. Nawiązując do zachowań seksualnych i partnerskich obserwowanych u różnych gatunków zwierząt oraz opierając się na wynikach rozległych badań ponad 10 000 osób w różnym wieku pochodzących z trzydziestu siedmiu kultur świata, wskazuje mechanizmy leżące u podstaw strategii zachowań partnerskich ludzi."

166. Wszystkie lektury nadobowiązkowe - książka zbierająca wszystkie felietony Wisławy Szymborskiej, zakochałam się w tej pozycji na Targach Książki w Krakowie. Czekam cierpliwie aż dołączy do mojej biblioteczki.
167. Świat Zofii - powieść filozoficzna, do której podchodziłam już w dzieciństwie. Najwyższa pora do niej powrócić. Już z madrzejszą (przynajmniej w teorii) perspektywą.
168. Księga cytatów - "to zbiór około 1500 najważniejszych cytatów z blisko 500 utworów prozatorskich, poetyckich i dramatycznych, powstałych od starożytności (VIII w. p.n.e.) do czasów współczesnych (XXI w. n.e.) oraz 250 sentencji łacińskich". To może być wspaniałe źródło inspiracji.
169. Księga ludzkich uczuć - "Wydaje nam się, że w dorosłym życiu doświadczyliśmy już wszystkich uczuć i poznaliśmy wszystkie emocje. Ale czy na pewno potrafimy je wszystkie nazwać? To tylko kilka przykładów, które w różnych językach znalazła autorka: umpty – poczucie, że pod każdym względem jest „bardzo źle”, matutolypea – smutek, jaki ogarnia nas tylko o poranku, basorexia – nagłe pragnienie pocałowania innej osoby gezelligheid – błogość, jaka nas ogarnia, kiedy zimną nocą znajdujemy się pod dachem w towarzystwie przyjaciół!" Powiedzcie sami, czy to nie jest cudo?!
170. Człowiek w poszukiwaniu sensu - to niesamowita książka Viktora E. Frankla, który przebywał w Auschwitz i innych obozach koncentracyjnych, opisująca nie tylko jego obozowe wspomnienia ale również koncepcje terapuetyczne, które stworzył na bazie swoich doświadczeń. Frankl wierzy, że najważniejszym popędem człowieka jest poczucie sensu i myślę, że nikt nie mógł przekonać się o tym lepiej niż on sam.





171. Obrazy Włoch: Wenecja, 172. Toskania i Umbria, 173. Sycylia i Apulia, 174. Rzym - na koniec wspaniały cykl Pawła Muratowa - myślę, że nikt nie pisał tak pięknie o Włoszech jak on. Od jego książki "Obrazy Włoch Florencja" rozpoczęła się chyba moja miłość do tego kraju.
175. SPQR. Historia starożytnego Rzymu - i już naprawdę na koniec kolejna ze względnych nowości wydawniczych. "Zaskakująca, napisana ze swadą historia starożytnego Rzymu SPQR to skrót, którym Rzymianie określali swoje państwo: Senatus Populus Que Romanus (senat i lud rzymski). Starożytny Rzym w dalszym ciągu definiuje nasze wyobrażenia o świecie i o nas samych, od szczytnych teorii po wulgarne żarty".

Wasza kolej. Podzielcie się proszę swoimi typami do tego zestawienia!

Mam nadzieję, że co jakiś czas uda mi się zdobyć którąś z powyższych książek - wtedy chętnie przedstawię wam szersze recenzje.

Ciąg dalszy zapewne nastąpi...

Wpis zawiera linki afiliacyjne.

Komentarze

  1. Cudowne zestawienie.Bardzo podoba mi się ,że jesteś tak pewna tego co chcesz mieć w biblioteczce.Ja wybiegam w planach na max.10 pozycji do przodu.Podziwiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U mnie pewnie jutro dojdzie kolejne 10 pozycji... ;-)

      Usuń
  2. Z zestawienia czytałam Sekretne życie drzew (super!), Polska odwraca oczy (przerażająca, ale na pewno warto przeczytać), Mikrowyprawy w wielkim mieście (aż miało się ochotę spakować plecak i wyjść z domu) i poradnik pani Bosackiej (nie przypadł mi do gustu).
    Parę z tych pozycji mam na swojej wish liście ;)
    Jedyne co mi nie pasuje z tego zestawienia to książki Zięby. Medycyna naturalna jest super, ale w połączeniu z osiągnięciami współczesnej medycyny, a nie w kontrze do nich.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że podobają Ci się wymienione książki. To kolejna rekomendacja :-)

      Co do Zięby chciałabym właśnie sprawdzić o co chodzi. Nie mam pojęcia co będę sądzić o tych książkach po ich przeczytaniu. Wiem, że chorzy ludzie próbują czasem wszystkiego i zaskakujące rzeczy okazują się pomocne. Stąd moje zainteresowanie tą pozycją.

      Usuń
    2. Safonataktoona13.03.2017, 18:19

      Ale Zięba nie jest przeciwny współczesnej medycynie.Polecam pogadać jego filmiki na youtubie.

      Usuń
    3. Safonataktoona13.03.2017, 18:20

      *pooglądać

      Usuń
    4. elmirkaxp - szkoda że wypowiadasz się o Ziębie nie mając pojęcia co zawierają książki - Jerzy Ziemba nie stoi w kontrze do współczesnej medycyny co wielokrotnie powtarza w książkach i filmach

      Usuń
    5. *Zięba

      Usuń
  3. Jakieś 30% książek z tej listy mam już za sobą. Jak przestałem kochać design polecam bardzo, choć to głównie śmiech przez łzy. Sekretne życie drzew, Witamina N i Simona są genialne. Infografiki są bardzo, bardzo dobre, ale większość można obejrzeć na stronie autora.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ależ Ci zazdroszczę :-) chyba zaraz odpalę stronę sklepu i kupię wreszcie te książki. Te, które wymienilaś są jednymi z prawdziwych faworytów z tej listy. Bardzo się cieszę z kolejnych rekomendacji :-) a co do infografik, to dzięki za cenną uwagę, pooglądam sobie stronę. Chociaż z drugiej strony... książka to jednak książka ;-)

      Usuń
  4. 12 srok za ogon i saga puszczy białowieskiej- pierwsza absolutnie piękna, dosłownie smakuje się każde słowo jak ciastko. Saga jest za to smutna przez swoją prawdziwość. Polecam też książki dr Sumińskiej, ostatnia nowość- miesocholicy,a jak lubisz ptaki, to koniecznie kup atlas ptaków Collinsa- jedyny i najlepszy na polskim rynku, mój już ledwo zipie, jest brudny i pogiety bo jeździ ze mną wszędzie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki wielkie za te polecenia! Już sprawdzam co to za perełki. Chyba życia mi nie starczy na te wszystkie świetne książki ;-)

      Usuń
  5. Świetne zestawienie, wielkie czytanie się szykuje :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeszcze tylko przydałby się worek pieniędzy ;-)

      Usuń
  6. Rewelacyjne zestawienie! Niektóre książki czytałam, niektóre znam tylko ze słyszenia, a niektóre są mi zupełnie obce, ale widząc je w takim otoczeniu, zdecydowanie mam ochotę po nie sięgnąć. Z mojej perspektywy super, że w zestawieniu znalazło się tyle książek o sztuce :) Sama je uwielbiam, tak samo jak albumy z reprodukcjami, i podobnie jak Tobie- marzy mi się cała półka z takimi książkami. Właściwie jedną już mam (nawet kilka dni temu dorzuciłam dwie kolejne), więc chyba czas zacząć marzyć o całej biblioteczce tego typu :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Uff, ale zestaw:-) kilka z prezentowanych, m.in. Wilki, Mniej i Madame Chick czytałam, inne czekają już na półce: o drzewach i skin coach. Do listy polecam dodać O elegancji i obciachu Polek i Polaków Tomasza Jacykowa, Slow Fashion Joasi Glogazy i Jeszcze pięć minutek Adama Szustaka (jestem w trakcie). Pozdrawiam i cieszę się z Twojego powrotu do czestego blogowania!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Slow Fashion (i Slow Life) bardzo lubię - wkrótce będę przygotowywać podobne zestawienie, tylko o książkach, które już mam w swojej bibliotecze i ta pozycja na pewno się tam znajdzie! :)

      Dzięki wielkie za inspiracje, już sprawdzam te ksiażki :)

      Usuń
  8. Fajne zestawienie! Część książek z tej listy mam na własnej półce (kilkunastu półkach...), część też bym chciała, ale o kilka pozycji nie znałam :). Dziękuję, że nam je pokazałaś :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Dość obszerna lista! Od razu widać, że kochasz książki! Jakoś stronię od książek o tematyce jogi, kulinarnej oraz bajek dla dzieci, jednak znalazłam wiele interesujących propozycji dla siebie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się bardzo! Wiadomo, że nie wszystkim podpasują wszystkie kategorie, ale starałam się przygotować bardzo różnorodą listę.

      Usuń
  10. Zestawienie jest niesamówite i przerażające - znalazłam tyle pozycji które chce przeczytać, że nie wiem kiedy znajdę na to czas :D Dzięki wieeelkie, że zrobiłaś taki post i że opisałaś każdą książkę w dwóch słowach.
    Jeżeli chodzi o Jerzego Ziębe "Ukryte terapie" to mnie osobiście bardzo ta książka pomogła zmienić wiele nawyków i leczyć się naturalnie. Naprawdę przestałam chorować jak i "witaminami" wyleczyłam coś co miałam od lat i dermatolog powiedziała mi, że to wirus i ciężko będzie wyleczyć. Mi zajęło to miesiąc suplementując się tylko witaminami. Myślę, że warto ją przeczytać dla samego poszerzenia horyzontów, dla uświadomienia sobie troszkę o funkcjonowaniu naszego organizmu.

    Pozdrawiam serdecznie :)
    Martyna

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O proszę, czyli faktycznie "Ukryte terapie" mogą być pomocne. Tym bardziej jestem bardzo ciekawa tej książki.

      Usuń
  11. Wow, co za lista. Znalazłam już kilka fajnych inspiracji do poczytania.

    OdpowiedzUsuń
  12. No to mam co nadrabiać :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Sporo ciekawych pozycji. :) Podoba mi się pomysł na biblioteczkę marzeń! Nasza jest już całkiem spora, a oboje mamy mnóstwo książek w domach rodzinnych - czuję, że zdecydowanie będziemy potrzebowali osobnego pokoju w domu tylko na książki. Trudno mi powiedzieć, co mogłabym Ci polecić, ale zauważyłam, że pojawiają się też u Ciebie pozycje z zakresu literatury obozowej i zaczęłam się zastanawiać, czy czytałaś Dziennik Anne Frank. Jeśli nie, polecam - nie jest to łatwa książka, ale z pewnością warto!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Właśnie nie czytałam, zapomniałam o tej książce w zestawieniu. Dziękuję! Podejrzewam, że to trudna lektura, ale tak jak piszesz, podejrzewam, że warto po nią sięgnąć.

      Usuń
  14. Super zestawienie! I jak świetnie, że wzięłaś też pod uwagę książki adresowane do dzieci. :) Kilka z tych pozycji czytałam, kilka mam na swojej liście. Zwłaszcza przymierzam się do czegoś Ryana Hollidaya. Od siebie poleciłabym koniecznie "Nową Ziemię" Eckharta Tollego - widziałam w zestawieniu "Potęgę teraźniejszości", ale przyznam że na mnie większe wrażenie zrobiła ta pierwsza. Może dlatego że w takiej kolejności je czytałam. Jako drugą, poleciłabym "Sztukę życia wg stoików", najlepszą książkę o odpuszczaniu, jaką czytałam. Czytając "Sztukę życia wg stoików" realnie widzisz, ile rzeczy, którymi się do tej pory przejmowałaś, nie jest nawet... Twoim problemem, Twoją sprawą. Po prostu Cię nie dotyczą lub nie masz na nie żadnego wpływu. W temacie roślinnego odżywiania, najwięcej zmieniła u mnie "Dieta roślinna na co dzień" - bardzo dobre źródło wiedzy o tym jak się zdrowo odżywiać roślinnie, by nie mieć żadnych niedoborów. Do tej pory czasem do niej sięgam. Widziałam też, że umieściłaś w zestawieniu Osho - świetne i megainspirujące książki. Właśnie skończyłam czytać "Kreatywność" i zabieram się za następną. Zawsze znajduję w nich coś ważnego i zmieniającego postrzeganie. Ostatnia książka, o której chcę napisać, to "O współczuciu" Dalajlamy. To książka wyjątkowa, naprawdę wyjątkowa. Nawet nie chcę jej opisywać. Aha, jest jeszcze "Ścieżka miłości" Don Miguela Ruiza, książka o budowaniu związków, również tego najważniejszego związku - z samym sobą. Każda z nich była dla mnie wielką inspiracją. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aneta, bardzo, bardzo dziękuję za Twoje rekomendacje! Wyobraź sobie, że "Sztuka życia wg stoików" już od dawna czeka na swoją kolej na półce. Teraz gdy napisałaś o tej książce na pewno wreszcie po nią sięgnę!

      Książki Dalajlamy bardzo lubię a resztę książek już sprawdzam. Jeszcze raz dzięki.

      Usuń
  15. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  16. Mam "Sekretne życie drzew" i chętnie oddam. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super, mogłabyś wysłać do mnie maila ze szczegółami :)? iam.happyholic@gmail.com

      Usuń
  17. Ja mam serię książeczek o Puciu, fajna pozycja dla dzieci, mój synek roczny bardzo ja lubi no i chyba dzięki niej zacząl zadawac pytania "co to jest" "kto to jest?" :) choć pewnie Twoja pociecha jeszcze musi trochę poczekać zanim je doceni, Księgę dźwięków wiele razy widziałam u różnych koleżanek, dzieci bardzo ją lubią. Aczkolwiek strony są dosyć cienkie i dzieci łatwo ją niszczą, tak więc... ja sobie ją darowałam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Już właśnie nie mogę się doczekać aż M. będzie świadomie sięgał po pierwsze książki :) Pucio koniecznie musi się u nas znaleźć :)

      Usuń
  18. "Historia wewnętrzna" jest naprawdę świetna, nie dość, że genialnie napisana, to do tego tyle informacji przemyca!
    Z Twego zestawienia największym must have dla mnie jest "Biegnąca z wilkami" i tytuł autorstwa pani Posmysz. A jako że najmocniej siedzę w dziedzinie książek psychologicznych, polecam Ci z całego serca "Psychowzroczność", odmienia spojrzenie na człowieka totalnie. I może jeszcze jakiś tytuł Yaloma. A, i jeszcze totalnie subiektywnie, ale to moja książka życia - biografia Poświatowskiej "Uparte serce".
    Od Ciebie również podkradam kilka tytułów! ❤

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki wielkie Natalia, nie znałam żadnego z poleconych przez Ciebei tytułów. Dopisuję do swojej listy! :)

      Usuń
  19. Bardzo inspirujaca lista, podziwiam juz za samo jej sporzadzenie i zycze przeczytania wszystkich pozycji :) ,,Biegnaca z wilkami'' polecam, choc to lektura na lata, zaskakujaca i inspirujaca zarazem. ''Potege terazniejszosci'' bardzo lubie, mysle, ze Ci sie spodoba- zawiera esencje bycia obecnym czy uwaznym kazdego dnia, tak po prostu; ''Pelnie zycia''- polecam; madra, osobista ksiazka, ktora trafia do wrazliwych, otwartych kobiet. ''Swiat Zofii''- piekna podroz przez filozofie, przystepna i dla mnie, bardzo ciekawa. ''Ukryte terapie 1 i 2''- warto, choc osobiscie nie lubie ironi pana Zieby i jego moralizatorskiego tonu, ale wiedza wartosciowa, ktora powtarza sie i uzupelnia w ,,Food pharmacy'' i ''Historii wewnetrznej''(swietnie napisana). Te trzy ostatnie naprawde poszerzaja horyzonty jesli chodzi o zdrowa, zbalansowana diete i wyjasniaja przyczyny wielu chorob. Jest mnostwo artykolow w prasie anglojezycznej potwierdzajacych zawarte tam spostrzezenia. Co sobie z nich wezmiesz do swojego zycia, to juz inna historia. Pozdrawiam i zycze milej lektury :) (Przepraszam za brak polskich znakow). A

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Co do "Biegnącej z wilkami" właśnie jestem w trakcie i już widzę, że naturalnie dozuję ją sobie po fragmencie. Nie jestem w stanie czytać jej w dłuższym ciągu bo jednak tutaj wszystko aż prosi się o refleksję. Co do reszty książek - po tym co napisałaś jeszcze bardziej nie będę mogła się doczekać, aż je przeczytam ;-) jestem ich naprawdę strasznie ciekawa

      Usuń
  20. Cesarz wszech chorób. Biografia raka - Siddhartha Mukherjee ...
    Światu nie mamy czego zazdrościć. Zwyczajne losy mieszkańców Korei Północnej Barbara Demick

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty