Odkryj pięć najlepszych cech swojej osobowości

W swoim życiu kilkukrotnie spotkałam się z zadaniem, które polegało na podaniu swoich zalet i wad,  mocnych i słabych stron.  Przy niedoskonałościach nikt nie miał żadnego problemu. Bez mrugnięcia okiem każdy potrafił podać to, z czego nie jest najbardziej dumny. Jednak gdy przychodziło do wymienienia zalet, często zalegała przejmująca cisza.

Niektórzy nie potrafili podać ani jednej dobrej cechy swojego charakteru - być może ze skromności. Myślę jednak, że spora część naprawdę nie znała swoich dobrych stron.

Sama miałabym spory problem z wymienieniem swoich zalet. Nigdy nie uważałam się za złą osobę, ale jakoś nie potrafiłam nazwać tego, co uważam w sobie za dobre. Z pomocą przyszedł mi pewien kwestionariusz, w którym ilość pytań może wydawać się przytłaczająca, czas jego wypełnienia jeszcze bardziej... Ale naprawdę warto przysiąść na te kilkadziesiąt minut i odkryć swoje mocne strony.

Mam na myśli opracowany przez badaczy zajmujących się psychologią pozytywną VIA Signature Strenghts Questionanaire, w którym wyróżniono 24 podstawowe zalety, jakie może posiadać człowiek. Po wypełnieniu długiego kwestionariusza możemy odkryć, jakie są nasze najsilniejsze strony.

Przynajmniej trzy z pięciu zalet wyróżnionych w wynikach badań, powinny zgadzać się z tym, co sami o sobie myślimy. Jeżeli wśród pięciu cech znajdą się takie, z którymi nie do końca sie identyfikujemy - odrzucamy je i bierzemy pod uwagę następne wymienione w wynikach zalety - szóstą czy siódmą...

Czego dowiedziałam się o sobie z badania? Przede wszystkim tego, że moimi największymi zaletami są:


Docenianie piękna

Nigdy wcześniej nie myślałam o tym jako swojej zalecie, ale faktycznie - słysząc piękną piosenkę po prostu czuję ciarki, patrząc na cudowne widoki, czuję w sercu coś specjalnego - mieszankę radości, zachwytu. Spacerując po cichym, lesie rozkoszuję się śpiewem ptaków, zapachem igliwia... Na wzruszających filmach płaczę jak bóbr - czasem również czytając książkę.  Piękno naprawdę mnie porusza i ... to też jest piękne!



Ciekawość i zainteresowanie światem

O tak - czasem aż za bardzo interesuję się wszystkim dookoła. Chciałabym się znać na wszystkim! W dziedzinach, które szczególnie zawładną moim sercem i umysłem potrafię zgłębiać się miesiącami (tak jest na przykład z tematem szczęścia, który totalnie mnie pochłonął!).  Czasem lubię poczytać coś z dziedziny, która zupełnie nie była dotąd moim obszarem zainteresowań, żeby jeszcze bardziej poszerzać swoje horyzonty. Ciekawska ze mnie istota!



Pracowitość i wytrwałość

Mam w sobie naprawdę dużo samozaparcia - kiedy coś zacznę, niemalże zawsze to skończę w odpowiednim terminie. Nie nudzę się szybko kolejnymi zadaniami, potrafię się zdyscyplinować do ukończenia nawet wyjątkowo niewdzięcznego zadania. Myślę, że dzięki temu mam mniejsze problemy niż przeciętny człowiek z odkładaniem różnych zadań na później. 



Zamiłowanie do nauki

Teraz większość z Was pomyśli "ale musi być z niej kujon!". I wiecie co... nie zaprzeczę. Bo faktycznie sporo się uczę - nie umiem sobie odpuścić i przyjść nieprzygotowana na egzamin czy kolokwium. Dzięki temu jednak czuję się dużo spokojniej przed takimi sprawdzianami. Najprzyjemniejszym skutkiem ubocznym takiego przykładania się do nauki jest stypendium rektora dla najlepszych studentów, które jest naprawdę miłą nagrodą po ciężkich sesyjnych nocach!

   Oprócz nauki na studiach, ta zaleta przekłada się oczywiście także na inne dziedziny i łączy się w pewien sposób z wymienionymi przeze mnie wyżej zaletami - ciekawością świata, chęcią zgłębiania się w różne dziedziny. Taka po prostu jestem!


Mądrość, rozsądny punkt widzenia 

To cecha, z którą na początku nie do końca się zgadzałam. Przeczytałam opis:

"Mimo, iż być może nie myślisz o sobie jako wyjątkowo mądrej osobie, twoi znajomi tak cię widzą i cenią twój punkt widzenia na różne sprawy,  zwracają się do ciebie o radę. Twoje spojrzenie na świat wnosi sens w życie nie tylko twoje, ale też innych osób"

 I pomyślałam: może faktycznie coś w tym jest.  Zresztą po co piszę tego bloga...? Przede wszystkim po to, żeby dzielić się z innymi moim podejściem do świata, inspirować (mniej lub bardziej udanie). Moi znajomi faktycznie często pytają mnie o radę, liczą się z moim zdaniem. To bardzo podniosło mnie na duchu.


Jeżeli nie chce się Wam wypełniać tak długiego testu i chcielibyście w jakiś prostszy sposób dowiedzieć się czegoś o swoich silnych stronach, możecie skorzystać z innego rozwiązania: zapytajcie kilka najbliższych osób, co szczególnie w Was cenią. Często sami nie widzimy w sobie czegoś, co inni uważają za wyjątkowe zalety.

Bardzo gorąco zachęcam Was do wglądu w swoją osobowość - jeżeli wykonacie test, lub skorzystacie z drugiego sposobu - podzielcie się rezultatem w komentarzach.

Jeżeli nawet bez tego jesteście świadomi swoich największych zalet - również bardzo proszę Was o podzielenie się z nami tymi cechami. Jest to moim zdaniem niezwykle interesujący (i wyjątkowo zaniedbany) temat!

Komentarze

  1. Uwielbiam ten Kwestionariusz Virtues In Action. Trwają prace nad jego polską adaptacją i mam nadzieję, że niebawem będzie wykorzystywany w poradniach czy np. przy okazji doradztwa zawodowego. Moje wyniki sprzed ok. pół roku to
    1. Docenianie piękna i doskonałości.
    2. Intymność i zdolność do kochania.
    3. Ciekawość
    4. Pogoda ducha
    5. Postawa obywatelska/ praca zespołowa

    Niestety prawie wszystkie siły należące do kategorii odwagi (np. pilność i wytrwałość ;/) zajmują u mnie ostatnie pozycje, dlatego pracuję nad tym.

    Cieszę się, że popularyzujesz VIA-IS na swoim blogu, bo uważam, że to cudowne narzędzie!

    OdpowiedzUsuń
  2. Piękne cechy! Szkoda wlasnie, że tak mało ludzi je w sobie dostrzega. Komplementujesz kogoś, bo naprawdę coś szczerze w kimś widzisz, a druga osoba nie używa słowa "dziękuję" tylko coś w stylu "nie kłam". To mnie strasznie denerwuje. Bo starasz sie, chcesz być miła a ktoś odrzuca od siebie dobro drugiego człowieka. I później ludzie są jacy są, marudni i wiecznie im źle.
    Robię ten test, jestem ciekawa jakie ja zalety jeszcze skryte mam. :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Wielokrotnie chwalenie siebie wychodzi za narcyzm, więc ludzie wolą oczerniać siebie niż chwalić. :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Dobrze wiedzieć, że nie tylko ja płaczę na filmach albo jak czytam książki :D Do tej pory myślałam, że jestem jakaś dziwna, ale widzę, że jednak nie :)
    Też jestem zainteresowana światem. Często czytam książki z różnych dziedzin, ciekawe artykuły itp.
    Uczyć też się lubię i tak jak Ty jestem kujonem. Niestety XD

    OdpowiedzUsuń
  5. Mi wyszło:
    1. Poczucie sensu/wiara
    2. Ciekawość świata
    3. Zamiłowanie do nauki
    4. Docenianie piękna
    5. Wdzięczność

    Jeszcze jakiś czas temu pewnie wyszłaby mi pracowitość, ale się rozleniwiłam ostatnio - przynajmniej w moim mniemaniu ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. dziękuję Ci za ten post :)
    ja zawsze miałam z tym problem i właściwie ciągle mam.
    chyba dlatego, że nie mogę się pozbyć porównywania siebie z innymi..;(
    ale pierwsze 2 Twoje cechy zauważam też u siebie :)

    OdpowiedzUsuń
  7. są cechy, które mogą być i zaletą i wadą ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. No to zaczynam test Kochana;)

    OdpowiedzUsuń
  9. zrobię w wolnej chwili, ciekawe co mi wyjdzie :) Z Twoich cech wnioskuję, że ambitna kobitka z CIebie!

    OdpowiedzUsuń
  10. Odpowiedzi
    1. Trzeba się zarejestrować na stronie - później przechowywane są na niej wszystkie wyniki Twoich testów.

      I po prostu kliknąć na test z nazwą, którą podałam.

      Usuń
    2. Dziękuje :* Jak znajdę czas na te wszystkie pytania to zrobię ^^

      Usuń
  11. To prawda, że czasem trudno dostrzec w sobie dobre cechy, ale myślę, że warto - choćby po to by podnieść nieco poczucie własnej wartości :-)

    OdpowiedzUsuń
  12. Na pewno skorzystam z tego testu :) Co do ostatniego się zgadzam - twój blog jest bardzo inspirujący i pomocny, także na pewno coś w tym jest :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Z pewnością spróbuję rozwiązać test - masz rację, trudno jest ot tak wymienić swoje zalety i właściwie je nazwać. Łatwo powiedzieć, że jest się leniuchem lub wiecznie się spóźnia, a jakoś fakt, że jesteśmy odważni czy ciekawi świata nie przychodzi to głowy tak szybko. Do dzieła!

    OdpowiedzUsuń
  14. właśnie do Ciebie trafiłam :-)

    i na pewno zagoszczę bo również "poszukuje szczęścia"

    zrobię test!

    dzięki i zapraszam do mnie :)
    Agga

    OdpowiedzUsuń
  15. Moją zaletą chyba jest kreatywność, test zrobię, ale wieczorem :D Ciekawe czy się wstrzelę swoim poczuciem zalet do wyłonionych w teście :)

    OdpowiedzUsuń
  16. ciekawy sprawdzian własnej osobowości :)
    pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  17. świetny post:) skąd ty bierzesz te pomysły :)uwielbiam Cię:) zalety trudno jest dostrzec osobą tym, które nie wierzą w siebie, nie są pewne swego:) może chodziło o to, że ciężko jest swoje zalaty na głos powiedzieć:)

    OdpowiedzUsuń
  18. A co studiujesz?:) Dla mnie jak na razie te studia to koszmar :P

    OdpowiedzUsuń
  19. Moim pierwszym "zadaniem" jak poszlam na terapie bylo wypisanie swoich wad i zalet. I tak jak piszesz, nad wadami nie mialam najmniejszego problemu, nad zaletami niestety tak. Potem w trakcie roku terapi staralam sie pamietac o tym zadaniu i je uaktualniac, rowniez poprzez zamienianie wad w zalety. Trudna rzecz. Teraz skorzystam z VIA i pomysl na posta "kradne" na swoj blog :) Nie ma to jak ciekawa inspiracja :) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  20. Ciekawy test, nie znałem tego.
    Wyszło mi:
    1. Ciekawość świata
    2. Zamiłowanie do nauki
    3. Perspektywiczność (mądrość)
    4. Kreatywność, pomysłowość, oryginalność
    5. Samokontrola

    Za to bardzo słabo w zakresie przywództwa, pracy zespołowej itp.
    Typowy samotny wilk ;)

    OdpowiedzUsuń
  21. niniejszym podaje odnośnik do testu:
    https://www.authentichappiness.sas.upenn.edu/questionnaires/brief-strengths-test
    test jest w jezyku angielskim

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty