Najlepsze filmy dokumentalne - subiektywne TOP 12

 

Przez ostatnie dwa miesiące oglądałam masę filmów dokumentalnych. Początkowo mój plan zakładał pięć filmowych wieczorów z dziełami tego gatunku, ale tak bardzo się wkręciłam, że wyszukiwałam kolejne i kolejne obrazy. Znów przekonałam się, że to życie pisze najlepsze, najbardziej zaskakujące scenariusze. Poniżej zupełnie subiektywna lista 12 najlepszych filmów dokumentalnych - kolejność nie ma znaczenia. Każdy z tych dokumentów jest w mojej opinii warty zobaczenia.


MURDERBALL

Takie historie zawsze dodają mi siły - niezwykli ludzie, niezwykła rywalizacja, niezwykła pasja. I tak naprawdę po raz kolejny przekonuję się, że tak naprawdę to w dużym stopniu my sami robimy z niepełnosprawnych ludzi tych poszkodowanych, "innych". Do przemyślenia i zainspirowania się.




PROJEKT NIM

Gdzie leży granica pomiędzy naukowymi eksperymentami a nieetycznym zachowaniem? Czy szympans może odczuwać jak człowiek, mówić, komunikować się? Czy warto to sprawdzać...?



W CUDZEJ SKÓRZE

Nieprawdopodobna historia rodziny, w której zaginął mały chłopiec. Po trzech latach sprawa teoretycznie się kończy - Nick zostaje odnaleziony. Ale tak naprawdę to dopiero początek tej przedziwnej i zaskakującej sprawy...



SUM

Kolejna zaskakująca opowieść - tym razem o fotografie i uzdolnionej dziewczynce, która postanowiła malować jego zdjęcia. Powoli dzięki sieci społecznościowej poznaje on całą jej rodzinę i relacje zaczynają przeradzać się w coś głębszego. Sprawy jednak zaczną się nieco komplikować...


KORPORACYJNA ŻYWNOŚĆ

Film, który zmienił moje spojrzenie na przemysł spożywczy. Oczywiście to historia nakręcona w USA, ale mam wrażenie, że sporo z tego można przenieść na nasz polski grunt. Co kryje się za pięknymi, kolorowymi opakowaniami produktów, które codziennie kupujemy w supermarketach? 



CZŁOWIEK NA LINIE

Niesamowita historia - pasja, talent, marzenia. Można nie polubić bohatera dokumentu, można zarzucać mu brawurę. Ale jednego nie można mu odebrać - zapału i ponadprzeciętnego zaangażowania w spełnianie swojego życiowego przeznaczenia. 



NO IMPACT MAN 

Czy można żyć tak, aby w żadnym stopniu nie wpływać na środowisko naturalne? Czy można przeżyć kilka miesięcy bez prądu, papieru toaletowego, samochodu? Czy można przez rok nie generować żadnych śmieci? Przekonajcie się sami...


SUGAR MAN

Kolejna historia, która jest tak niewiarygodna, a jednak prawdziwa. Czy można być gwiazdą i nie mieć o tym zielonego pojęcia? 



CHOROWAĆ W USA

Po obejrzeniu tego filmu po raz pierwszy w życiu... doceniłam w jakimś stopniu polską służbę zdrowia. Bardzo interesujący dokument o tym, jak w praktyce wyglądają ubezpieczenia zdrowotne w USA. Brzmi nudnawo, ale zapewniam, że jest dokładnie na odwrót!



SUPER SIZE ME

Czy jedzenie w McDonald's naprawdę jest aż tak szkodliwe? Czy można przeżyć 30 dni na diecie składającej się tylko z produktów tej sieci? Bardzo interesujący dokument - eksperyment.



DZIEŃ Z ŻYCIA

Fantastyczny filmowy projekt - mozaika, ukazujący jeden dzień z życia ludzi z przeróżnych zakątków globu. Okazuje się, że bardzo wiele nas różni, ale być może jeszcze więcej łączy...



THE KING OF KONG

Nigdy, ale to nigdy w życiu nie pomyślałabym, że tak wciągnie mnie dokument o biciu rekordu w grze!




Zobacz też mój profil na Facebooku

Obserwuj Happyholic na BlogLovin 

Komentarze

  1. Z tych filmów widziałam "Sugarmana" i "Super size me". Pierwszy bardzo mi się spodobał - fascynująca historia, piękna muzyka, a drugi był mniej "poetycki", ale szokujący. Oba mogłabym komuś polecić :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rowniez widziałam te dwa i polecam gorąco! Koniecznie muszę oglądając Imposter.

      Usuń
  2. uwielbiam Moore'a :)Imposter obejrzałam i wzbudził we mnie dziwne emocje... Ciekawa i dziwna historia;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z jego filmów podobały mi się też "Zabawy z bronią" - Moore zawsze ma ciekawy temat i realizację swoich filmów.

      Usuń
  3. Każdy tak poleca Sugarmana, a ja skończyłem go oglądać po 20 minutach. Jakoś nie mogłem się przemóc. Może kolejne podejście zakończy się sukcesem. Jestem jeszcze ciekaw z tej listy filmu Dzień z życia :)

    Pozdrawiam,
    Daniel

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Początek faktycznie nie jest jakiś spektakularny, ale później przeżyłam z tym filmem naprawdę piękne emocje... :)

      Usuń
    2. Dobra przekonałaś. Obejrzę jak znajdę czas. :)

      Usuń
  4. Super Size Me i test kanapek w słoikach skutecznie parę lat temu zniechęcił mnie do wszelkiego rodzaju fast foodów ;)

    Skoro to są Twoje ulubione pozycje to koniecznie muszę je zobaczyć :)

    OdpowiedzUsuń
  5. uwielbiam filmy dokumentalne, pamiętam ten o fast foodach :) chętnie obejrzę to co mi gdzieś umknęło :)

    OdpowiedzUsuń
  6. A "Czeski sen" widzieliście? Całkiem ciekawy:) http://www.filmweb.pl/Czeski.Sen

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak - też świetny pomysł na film. Aż ciężko uwierzyć, że można nabrać w ten sposób tyle osób... :)

      Usuń
  7. Sugar man chodzi za mną już od dłuższego czasu, muszę się w końcu zebrać i go obejrzeć. natomiast po Supersize me miałam ochotę na frytki :D o zgrozo!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hahah miałam dokładnie to samo i zastanawiałam się, czy coś ze mną jest nie tak, bo raczej po tym filmie powinno się mieć zupełnie inne odczucia :P

      Usuń
  8. Znowu mnie ratujesz! Akurat chciałam obejrzeć jakiś dokument w weekend! :) Na pewno wybiorę któryś z tych. Historia o tym chłopcu mnie zaciekawiła.
    Mi z dokumentów podobało się "Yes-meni naprawiają świat", a tak ogólnie to wszystkim zawsze polecam film "Tlen" Wyrypajewa.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przeczytałam opis "Tlenu" i powiem szczerze, że brzmi naprawdę intrygująco! Dopisuję do listy filmów do zobaczenia :)

      Usuń
  9. dzięki za namiary, o kilku z nich słyszałam, ale większość to dla mnie zupełna nowość!warto czasem zobaczyć taki dokument, zmienia się poglądy na wiele spraw!pozdrawiam cieplutko:)Marta

    OdpowiedzUsuń
  10. Tylko niektóre widziałam, ale mam smaka na wszystkie :D

    OdpowiedzUsuń
  11. "Dzień z życia" jest świetny.

    Ja polecam jeszcze "Chwała dziwkom" i "5 kamer" jeśli chodzi o filmy dokumentalne. Obydwa bardzo poruszające, aczkolwiek drugi ciężko obejrzeć w domu, bardziej w festiwalowym klimacie. Aha. "Raj. Miłość." to też super wybór.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki za inspiracje - na 100 % zobaczę "Chwała dziwkom" i "Raj. Miłość". Przy okazji zaciekawił mnie też opis filmu "Raj. Wiara". Widziałaś może?

      Usuń
  12. widziałam kilka z nich, a resztę z przyjemnością obejrzę:) niesamowity post i wspaniałe recenzje! napracowałaś się dla nas za co dziękuję:)

    OdpowiedzUsuń
  13. Może to dziwne, ale nie ma innych gatunków filmowych, które lubiłabym rownie bardzo, co dokumentalne :)
    Przypomniałaś mi o kilku tytułach, których miałam poszukać - dziękuję :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Zapisuję i w ten weekend jeszcze coś obejrzę! :)

    OdpowiedzUsuń
  15. zapisałam. niektóre widziałam, resztę obejrzę. dzięki!

    OdpowiedzUsuń
  16. ja oglądałam m.in. "Projekt Nim" i szczerze mówiąc nie spodobał mi się ten film. kompletna głupota robić zwierzęciu coś takiego...

    OdpowiedzUsuń
  17. Nie byłam nigdy fanką filmów dokumentalnych, nie wiem czy w ogóle widziałam jakiś dobry, może po prostu nie mogę sobie przypomnieć ale te z chęcią obejrzę. Może nie wszystkie ale część na pewno trafia na moją listę!

    OdpowiedzUsuń
  18. Chyba niedługo zabiorę się za parę pozycji :D

    OdpowiedzUsuń
  19. Muszę zrobić sobie osobną listę na Twoje filmy. W notesie będzie "Polecone przez Happyholic" ;-) Nigdy się nei zawiodłam na Twoim guście filmowym :-)

    OdpowiedzUsuń
  20. Ależ porcja inspiracji! Zapisane - do obejrzenia! :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Na zajęciach oglądałam Sicko i faktycznie jest godny polecenia ;) Widziałam też Super size me. No i przymierzam się do obejrzenia 'Projektu Nim'.

    OdpowiedzUsuń
  22. Również bardzo lubię oglądać filmy tego typu! Osobiście moge polecić soul surfer :) Do Twojej listy z pewnością jeszcze zajrzę! Pozdrawiam gorąco!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Słyszałam historię tej dziewczyny, ale nie wiedziałam, ze jest również film na ten temat - dziękuję za inspirację!

      Usuń
  23. Pora nadrobić zaległości, bo widziałam tylko dwa filmy z Twojej listy. Już wiem co będę robić zamiast nauki do sesji ;)
    Pozdrawiam i zapraszam do mnie! http://colettegreen.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  24. Polecam serie "Ziemia widziana z nieba" ("Vu du ciel")
    http://www.planeteplus.pl/dokument-ziemia-widziana-z-nieba_33055

    OdpowiedzUsuń
  25. widziałam tylko sugarmana i to też jeden z moich ulubionych dokumentów, reszte zaraz nadrobię bo bardzo interesujące tytuły, ja polecam ci zatokę delfinów

    OdpowiedzUsuń
  26. Zainspirowałaś mnie do filmowego projektu na ten rok :) Każdy miesiąc to inna kategoria (gatunek, reżyser, aktor, temat itp...) styczeń to filmy dokumentalne, dużo z Twojej listy... hmmm... nigdy nie myślałam, że dokumenty mogą mnie tak wciągnąć... super!! :)

    OdpowiedzUsuń
  27. CZEKAJĄC NA JOE niesamowita opowieść , ąż dziw bierze że nikt tutaj nie wspomniał o tym filmie

    OdpowiedzUsuń
  28. icita w choj z tym badziewiem

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty